Zmarł Vangelis, twórca albumu “China” (1979)

Jak poinformowano wczoraj (19 maja 2022 roku), we wtorek 17 maja zmarł w Paryżu grecki kompozytor i multiinstrumentalista Ewangelos Odiseas Papatanasiu, znany światu jako Vangelis.

Vangelis urodził się 29 marca 1943 roku w Agrii koło Wolos, w Grecji. Edukację muzyczną rozpoczął w wieku 4 lat, ale był w dużej części samoukiem, ponieważ odmawiał pobierania lekcji gry na pianinie. W istocie nie zdobył formalnej wiedzy na temat notacji muzycznej. Studiował malarstwo i reżyserię na Akademii Sztuk Pięknych w Atenach.

W 1968 roku przeniósł się do Paryża, gdzie założył wraz z Demisem Roussosem i Loukasem Siderasem zespół Aphrodite’s Child (Dziecko Afrodyty), która istniała do 1972 roku.

Piosenka The Four Horsemen zespołu Aphrodite’s Child z albumu “666“:

Vangelis rozpoczął soją twórczość solową pisząc muzykę do dwóch filmów Frederica Rossifa w 1973 roku. Pierwszym oficjalnym solowym albumem Vangelisa był Earth z 1974 roku. W tym okresie Vangelis odbywał też próby z zespołem Yes, do którego jednak nie dołączył. W tym czasie zaprzyjaźnił się z Jonem Andersonem, wokalistą zespołu, z którym później wielokrotnie współpracował. Jednym z efektów ich współpracy był m.in. album Friends of Mr. Cairo.

W 1982 roku Vangelis dostał Oscara za muzykę do filmu Rydwany ognia. W tym samym roku rozpoczął współpracę z Ridleyem Scottem, co zaowocowało stworzeniem muzyki do filmów Łowca androidów i 1492. Wyprawa do raju. Vangelis jest również autorem muzyki do wielu filmów dokumentalnych Jacques’a Cousteau.

Muzyka Vangelisa jest motywem amerykańskiego projektu misji marsjańskich, była hymnem mistrzostw świata w piłce nożnej (2002), wprost, lub w odniesieniu pojawiła się w setkach filmów, reportaży, była inspiracją dla wielu twórców na  całym świecie.

Dla mnie to wspomnienie bardzo odległych czasów głębokiej fascynacji muzyką jako taką, muzyką, która docierała do mnie poprzez monofoniczny magnetofon kasetowy Grundig. Wśród pierwszych kaset, nagranych w bardzo różnych okolicznościach (można było nagrywać płyty z radia, ale można było skorzystać z usług prywaciarzy nagrywających muzykę ze swoich płyt na przyniesione kasety) obok “Dark Side of the Moon”, “Zenyatta Mondatta”, “Die Mensch-Maschine”, czy “Never Mind the Bollocks”, znalazła się płyta “China” Vangelisa właśnie. I pomimo ograniczeń wynikających ze źródła dźwięku zrobiła na mnie ogromne wrażenie. Wrażenie, które pozostaje we mnie do dzisiaj, pomimo upływu czasu.

Płyta “China” była manifestacją ówczesnej fascynacji Vangelisa Chinami, Dalekim Wschodem. Ta zaś wynikała z politycznych fascynacji tamtego czasu. Vangelis przeprowadził się do Paryża w 1968 roku motywowany tym, co się wówczas działo zarówno w Atenach, jak i w stolicy Francji. Ta była przez kilka miesięcy światowym centrum rewolucji. Nie wiem, czy z czasem Vangelisowi przeszło. Wiem, że tworzył muzykę niezwykłą.

I ta ma we mnie swój własny zakątek.

Właśnie ze zdziwieniem odkryłem, że zrobił muzykę do “Bitter Moon” Polańskiego…

Leszek B. Ślazyk

e-mail: [email protected]

© 2010 – 2022 www.chiny24.com

 

 » Read More

Powered by the Echo RSS Plugin by CodeRevolution.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.